Ośrodek Edukacji Makrobiotycznej
we Wrocławiu

Kobieta

Tylko dla kobiet

Zdrowie kobiety, jej równowaga hormonalna i psychiczna zależą od tego czy dieta będzie bogata i urozmaicona.

Niepokój, lęk, zmienne nastroje.

Pod kontrolą należy utrzymywać węglowodany, czyli cukier i słodycze oraz białe pieczywo, bo to one właśnie czynią największe spustoszenie w organizmie kobiety. Zakwaszają co powoduje zmęczenie, senność i podatność na infekcje. Słodycze i cukier osłabiają nadnercza i hormony nadnerczy wspierające nas w radzeniu sobie ze stresem. Cukier wypłukuje minerały a przez to osłabia nasz system nerwowy. Często zmieniający się poziom cukry we krwi powoduje huśtawkę nastrojów.

Zimne ręce i nogi, senność i zmęczenie.

Wielkim problemem młodych kobiet jest uczucie zimna oraz stale zimne ręce i stopy. Objawy te oznaczają niedobory energii biologicznej, spadek odporności i osłabioną witalność. Ciepło jest nam niezbędne dla trawienia, dla podtrzymywania funkcji reprodukcyjnych . Ogień symbolizuje witalność, energię, siłę życia i aktywność, dlatego powinniśmy być ciepli. Pomóc nam może ciepłe, gotowane jedzenie a także większy udział tłuszczów w diecie. Gotowanie z użyciem tłuszczu ogrzewa organizm. Niewskazane są diety oparte na produktach odtłuszczonych.

Równowaga hormonalna

Kobiecy organizm ma określone potrzeby żywieniowe. Potrzebuje ciepłego, gotowane jedzenia na śniadanie, obiad i kolację. Potrzebuje regularnego rytmu posiłków. Hormony kobiece są wspomagane przez produkty roślinne, np. warzywa, kasze, orzechy a także przez wysokiej jakości naturalne tłuszcze (wymienione wyżej). Dodatkowo ważne są tłuste ryby ze względu na wit.D, która jest prekursorem wielu hormonów oraz wit.A niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania tarczycy, dla płodności i absorpcji żelaza przy anemii. Hormony tworzone są z cholesterolu dlatego też dla kobiet rozsądne podejście w tej sprawie jest bardzo ważne.

Ciąża i karmienie piersią

Jest czasem, w którym kobieta dzieli się z dzieckiem swoją energią, zgromadzonymi w swoim ciele składnikami odżywczymi. Aby móc się dzielić trzeba mieć rezerwy, zapasy, dlatego wszyscy specjaliści nawołują by dieta kobiet ciężarnych i karmiących była bogata i różnorodna. Długość karmienia zależy od tego czy kobieta odbuduje swoją energię po porodzie, czy odpocznie, wyśpi się a także czy dostanie dobre, domowe jedzenie, które zapewni ciepło jej organizmowi. Ciepło jest symbolem witalności i odporności. Pamiętały o tym nasze babcie otaczając kobietę w okresie połogu szczególną troską.

Czy wiesz że...

Napój z kuzu pomaga zrelaksować umysł i ciało. Jest szczególnie polecany dzieciom; u małych obniża gorączkę. Skutecznie przeciwdziała problemom żołądkowym i jelitowym oraz hipoglikemii, skurczom pojawiającym się przed i po menstruacji, napięciu spowodowanemu nadmiernym spożyciem produktów yang, takich jak chipsy, krakersy i inne twarde wyroby pieczone.

Napój z kuzu