Ośrodek Edukacji Makrobiotycznej
we Wrocławiu

Porady

Jak jesienią zadbać o dobrą witalność i odporność?

Mądry człowiek kopie studnię zanim poczuje pragnienie.

Dlatego do jesieni należy zacząć przygotowania już we wrześniu. Jesienią w całej przyrodzie następuje proces wysuszania, usychają liście i całe rośliny a soki drzew chowają się głęboko pniu i korzeniach. W tej postaci rośliny są w stanie przetrwać zimę. W naszych organizmach powinna zajść podobna zmiana. Potrawy gotujemy dłużej, z dodatkiem rozgrzewających przypraw i ziół (pieprz, tymianek, majeranek, imbir).

Często przygotowujemy duszone warzywa i gulasze z warzyw i fasolek. Ograniczamy spożywanie produktów ochładzających i dostarczających organizmowi za dużo wilgoci takich jak: cukier, soki owocowe, słodkie owocowe serki i jogurty. Używamy trochę więcej soli. Koniecznie rano zjadamy ciepłe śniadanie. Zaniechanie jedzenia śniadania osłabia nasza odporność , trawienie i siłę życiową, sprzyja też powstawaniu nadwagi.

Dobrą jesienną praktyką jest robienie kompresu z imbiru:

Stymuluje krążenie krwi i płynów w ciele, eliminuje stagnację, pomaga w rozmiękczaniu i rozpuszczaniu toksycznych złogów, cyst, guzów itp. Wspiera nerki, poprawia ich funkcje, usuwa napięcie, zmęczenie, stres. Pozwala usunąć nadmiar wody z organizmu.

Czy wiesz że...

Napój z kuzu pomaga zrelaksować umysł i ciało. Jest szczególnie polecany dzieciom; u małych obniża gorączkę. Skutecznie przeciwdziała problemom żołądkowym i jelitowym oraz hipoglikemii, skurczom pojawiającym się przed i po menstruacji, napięciu spowodowanemu nadmiernym spożyciem produktów yang, takich jak chipsy, krakersy i inne twarde wyroby pieczone.

Napój z kuzu